فهرست مطالب

مجله رهیافت های سیاسی و بین المللی
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 44، زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عبدالعلی قوام، سیروس فیضی، حامد کاظمی صفحات 10-33

    عراق با فروپاشی دولت بعثی در سال 2003، بی ثباتی سیاسی شدیدی تجربه کرد و از آن زمان، مشروعیت اقتدار دولت ملی عراق مدام از سوی گروه های سیاسی داخلی به چالش کشیده می شود. از زمان این بی ثباتی، نظریات متفاوت و متنوعی برای بررسی مشکل مشروعیت دولت ملی در عراق مطرح شده اند. این نظریات، اگرچه متغیرهای امروزین مشروعیت را در عراق مبنا قرار می دهند، اما اساسا با نظریات کلان و اصلی سیاسی در پیوندند و تقریبا همان نظریات را بازتولید می کنند. در تحلیل و بررسی این مشکل، تقریبا دو گونه از نظریات در رقابت اند که در این جا «نظریات تاسیسی» و «نظریات فرآیندی» نامیده می شوند. مقاله حاضر با در نظر گرفتن این پرسش مهم که چرا دولت عراق با وجود تاسیس یک دموکراسی فراگیر در سال 2004، سرانجام از سال 2014 به بی ثباتی کشیده شده است، با بحث تازه ای با عنوان «بازسازی مشروعیت اقتدار دولت ملی در عراق» ، تلاش می کند تا نارسایی آن نظریات را از طریق واکاوی اثرات تاریخی هم زیستی ملی و نیز متغیرهای متنوع و گاه متناقض کنونی در عراق، جبران کند.

    کلیدواژگان: عراق، بی ثباتی سیاسی، نظریات تاسیسی، نظریات فرآیندی، مشروعیت دولت
  • مهدی عوض پور، منصور میراحمدی، حمدالله اکوانی، علی مختاری صفحات 34-67

    گفتمان سلفی با وجود آن که با منازعه درون گفتمانی و برون گفتمانی درگیر است، اما از زمان وقوع جنبش های انقلابی عربی تاکنون توانسته از حوزه گفتمان گونگی خارج شود. این که کدام زمینه ها باعث خارج شدن گفتمان سلفی از حاشیه شده و منظومه معنایی و موانع فراروی تبدیل این گفتمان به گفتمان مسلط چیست، سوال اصلی مقاله حاضر است. فرضیه این مقاله این است که کنش گران گفتمان سلفی، طی یک دهه اخیر، با استفاده از فرصت های معناساز مهمی چون شکست پروژه انقلاب و وحدت عربی، شکست از اسرائیل، تقویت اقتدارگرایی و فاصله گرفتن از دموکراسی و حرکت به سمت نظام سرمایه داری لیبرال، حمایت برخی حکومت های عربی و نیز انقلاب ارتباطات، از حاشیه به متن آمده اند و با تکیه بر مبانی فقهی گفتمان سلفی، اعتبار و دست رسی این گفتمان را گسترش داده، نظام معنایی نسبتا منسجمی ارائه کرده، بخش زیادی از جوامع عربی را سوژه خود ساخته یا برخی دیگر را دچار چندپارگی هویتی کرده و از سوژگی گفتمان های سیاسی رقیب خارج کرده اند. سلفیه توانسته است با مفصل بندی دال های «اجتهاد» ، «اتباع» ، «نص» ، «سلف صالح» ، «سنت نبوی» ، «نجات مومنان» و «تکفیر» ، پیرامون دال مرکزی «توحید» ، گفتمانی منسجم و متمایز از سایر گفتمان های موجود در عرصه جهان عرب ایجاد کرده و با بهره گیری از زمینه های اجتماعی و سیاسی و حمایت های حکومت های عربی، سوژه های بیش تری را به سوی خود جذب کند. اما این گفتمان، در درون با منازعات داخلی جدی روبه رو بوده و خرده گفتمان هایی متفاوت با تفاسیری متناقض از آن، سر برآورده اند. ضعف برخی از تزهای سلفی و ناتوانی آن در همراهی با خیزش فکری و رقابت فرهنگی، به ویژه در دوران جهانی شدن و سرعت و انقلاب اطلاعاتی، چالش های عمده پیش روی سلفیه است. این گفتمان، به جای آن که برای حل مشکلات زندگان تلاش کند، در حل مشکلات مردگان باقی مانده است. ابزار تحلیل در این پژوهش، منظومه مفاهیم تحلیل گفتمان لاکلاو و موفه است.

    کلیدواژگان: گفتمان سلفی معاصر، زمینه ها، منظومه معنایی، تحلیل گفتمان
  • جواد اطاعت صفحات 68-93

    گرایش فکری احزاب و جریان‏های سیاسی مختلف، تعیین کننده تصمیمات و اقدامات آن‏ها در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. در ایران نیز با مشخص کردن جهت‏گیری سیاسی و گرایش فکری احزاب و جریان‏های سیاسی، می‏توان نوع تصمیم‏گیری و تصمیم‏سازی آن‏ها را تجزیه و تحلیل کرد و مهم تر آن که به ماهیت دولت ها پی برد. این پژوهش، به دنبال پاسخ گویی به این سوال است که جریان سیاسی اصلاح طلب در ایران، دارای چه گرایش فکری است. نتایج حاصل از این پژوهش که با روش پیمایشی به انجام رسیده و با استفاده از مدل Political Compass و نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده است، نشان می‏دهد که گرایش فکری جامعه آماری این پژوهش در محدوده چپ دموکراتیک یا سوسیال دموکراسی قرار دارد. تحلیل اطلاعات حاصل از پرسش نامه ها نشان می‏دهد که این فعالان سیاسی دارای انسجام فکری قابل توجهی هستند. هم چنین، انجام آزمون t با دو متغیر مستقل، نشان می‏دهد که میانگین پاسخ‏های دو گروه خانم‏ها و آقایان اصلاح طلب تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند. بنابراین، عامل جنسیت تاثیری در تفاوت گرایش فکری اعضای این جریان سیاسی ندارد. اما انجام این آزمون برای دو گروه روحانیون و غیرروحانیون اصلاح طلب، نشان می‏دهد که علی رغم انسجام کلی، میانگین پاسخ‏های این دو گروه تفاوت معناداری با یکدیگر دارند. بنابراین، حوزوی بودن، در تفاوت گرایش فکری اعضای جریان سیاسی اصلاحات تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: گرایش فکری، اصلاح طلبان، سوسیال دموکراسی، مدل Political Compass
  • احمد فاطمی نژاد صفحات 94-123

    بعد از جنگ دوم جهانی، موج منطقه گرایی و هم گرایی منطقه ای از اروپا شروع شد و به مرور زمان، به سایر مناطق گسترش یافت. همگام با گسترش منطقه گرایی، نظریه های مختلفی مانند کارکردگرایی، نوکارکردگرایی، وابستگی متقابل و نهادگرایی در پی توضیح این پدیده برآمدند. یکی از مناطقی که تحت تاثیر روندهای منطقه گرایانه قرار گرفت، آسیای جنوبی بود. از این رو، کشورهای این منطقه برای تسهیل هم کاری منطقه ای اقدام به ایجاد نهادهای منطقه ای کردند. هدف این مقاله، بررسی منطقه گرایی در آسیای جنوبی با تمرکز بر نقش نهادهای منطقه ای است. بنابراین، پرسش اصلی این است که نهادهای منطقه ای آسیای جنوبی چه نقشی در روند منطقه گرایی کشورهای عضو ایفا کرده اند؟ در پاسخ به این پرسش، باید میان کشورهای بزرگ آسیای جنوبی، یعنی هند و پاکستان و کشورهای ضعیف این منطقه، یعنی سریلانکا، نپال، بوتان، بنگلادش، مالدیو و افغانستان، تمایز قائل شد. در این چارچوب، فرضیه ای که مطرح می شود این است که نقش سارک، سپتا و سفتا در منطقه گرایی آسیای جنوبی از منظر اعضای بزرگ، ناکارامد و از منظر اعضای کوچک، کارامد بوده است. برای آزمون فرضیه، از نظریه نهادگرایی نئولیبرال و روش تبیینی کارکردی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که هرچند نهادهای منطقه ای آسیای جنوبی توفیقی در روند منطقه گرایی میان کل اعضا نداشته اند، اما کشورهای ضعیف منطقه از وضعیت موجود رضایت دارند و حضور همین نهادهای ضعیف را بر فقدان آن ها ترجیح می دهند.

    کلیدواژگان: نهادگرایی، آسیای جنوبی، منطقه گرایی، سارک، سپتا، سفتا
  • مجید بزرگمهری، توحید صحرایی صفحات 124-155

    این مقاله، با توجه به چالش های سیاسی-امنیتی اتحادیه عربی در قبال بهار عربی (بیداری اسلامی) ، به رفتار متفاوت و بعضا متناقض این اتحادیه می پردازد. سوال اصلی این است که چرا اتحادیه عرب نمی تواند در قبال تحولات بهار عربی، موضع مشخص و واحدی اتخاذ کند و چرا مواضع دوگانه ای می گیرد که از یک سو، در قبال تحولات برخی از کشورها (سوریه و لیبی) تاییدی است و از سوی دیگر، در قبال تحولات برخی دیگر کشورها (بحرین و یمن) مخالفت جویانه؟
    به عنوان فرضیه، به نظر می رسد چالش های پیش روی اتحادیه، مانع از اتخاذ موضعی واحد در قبال تحولات بهار عربی می شود. این چالش ها شامل این موارد هستند: منافع ملی و امنیتی متفاوت اعضا، تفاوت سطح و شرایط اقتصادی اعضا، ضعف تحقق عملی اصول حقوق بشر در کشورهای عضو و در نتیجه، عدم حساسیت کشورها به مسائل نقض حقوق بشر، کاهش قدرت قطب های سنتی و تغییر موازنه به نفع عربستان سعودی و کشورهای نفت خیز خلیج فارس در اتحادیه. تکیه اصلی اسناد این پژوهش، بر اسناد اتحادیه و کتب و نوشته های محققان عربی است.

    کلیدواژگان: اتحادیه عربی، بیداری اسلامی، بهار عربی، حقوق بشر
  • مسعود غفاری، مهدی امینیان صفحات 156-185

    دولت مدرن در مقام تحقق عملی، سابقه ای بیش از چهار قرن ندارد، اما ریشه های فکری آن را می توان تا بیش از دو هزارسال پیش پی گرفت. یکی از بهترین موارد برای این ریشه یابی، نظریه سیاسی افلاطون در باب مدینه فاضله است. افلاطون فلسفه را نیز به عنوان مقدمه ای بر اندیشه سیاسی خود پرورش می دهد و جامعه ای را مبتنی بر دیدگاه فلسفی مبتکرانه خود ترسیم می کند. با ظهور اندیشه های لیبرال و سکولار در قرون جدید، انتقادات وسیعی به آرای سیاسی افلاطون مطرح شد، گویی جز با نفی آرای وی نمی توان به دولت مدرن تحقق بخشید. در این مقاله، پس از شرح مختصری از ویژگی های دولت مدرن، نقاط اشتراک و افتراق آرای افلاطون با ویژگی های دولت مدرن و نقش افلاطون در شکل گیری دولت مدرن، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: افلاطون، دولت مدرن، نظریه اخلاقی دولت، جامعه باز
|
  • Abdolali Ghavam, Sirous Faizi, Hamed Kazemi Pages 10-33

    After the collapsing of Iraqi Baathis t regime in 2003, Iraqi parties built a new democratic government. But very soon, the new government encountered with asevere political ins tability, and its legitimacy was challenged by some political players like Sunnis, Baathis ts, and al-Qaida. The ins tability dangerously took the government on the verge of collapse, and near to half of the country was occupied by these groups in thename of ISIS (Islamic S tate of Iraq and Syria). Therefore, here, the ques tion would be why the governmentlegitimacy has been challenged while has been es tablished upon a comprehensive democracy to include all Iraqi people. Many of writers have tried to analyze the ques tion by resorting theories of s tate-building as “es tablishment paradigm” and legitimacy theories as “processing paradigm,” but we know there are many problems in applying these old and inefficient theories on Iraq situation. In the current paper we have triedto bring a new way of analysis by tes ting a hypothesis that can be titled as “recons truction of legitimacy which is an emphasis on his torical process of nation- building, ethno-coexis tence, and diversity prob- .lem کلیدواژه‌ها [English]

    Keywords: Iraq, Political Ins tability, legitimacy, nation-building, ISIS
  • Mehdi Avazpour, Mansour Mirahmadi, Hamdollah Akvani, Ali Mokhtari Pages 34-67

    In spite of inter-discourse and intra-discourse conflict between Salafi discourse and other discourses, since the emergence of Arab revolutionary movements, it has managed to exit the discursive sphere. The main question of this article is: What backgrounds have caused the Salafi discourse to become a main current and what are the obstacles for its hegemony? By using important meaning-building opportunities such as the failure of Arab unity project, the defeat from Israel, the reinforcement of authoritarianism and the retreat of democracy, moving towards liberal capitalist system, the support of some Arab governments and communication revolution, the practitioners of Salafi discourse have managed to move from margin to the stage andexpanded the validity and accessibility of this discourse by relying on Fiqeh principles, providing a relatively coherent signification system, subjectifying a great part of Arab societies or diversifying some others in terms of identity, and absorbing the subjects of rival discourses. The analytical instrument in this research is Laclau and Mouffe's discourse analysis concepts.

    Keywords: Contemporary Salafi Discourse, Contexts, Signification Constellation, Discourse Analysis
  • Javad Eta’at Pages 68-93

    Intellectual tendencies of various political parties and currents determine their actions and decisions in differing political, economic and socio-cultural spheres. Through identifying the political inclinations and intellectual tendencies of political parties and currents, their process of decision making could be analyzed. This research intends to find what intellectual tendency the reformist political current in Iran has. The resultant conclusions of this research carried as survey research, using political compass model and SPSS software for its analysis, reveal that the political tendencies of this statistical population remain within the limits of democratic left or social democracy. The data analysis of these questionnaires proves that these political activists enjoy considerable intellectual coherence. Moreover, the running of T test using two independent variables shows that there is no significant difference between the mean answers of reformist male and female members. So it might be concluded that sex does not have any impact on the intellectual tendencies of the members of this political current. However, the running of this test among the cleric and non cleric reformists reveals a significant difference in mean answers, not withstanding the overall coherence. Thus, affiliation to religious seminaries is of some impact on the intellectual tendencies of the members of the reformist political current.

    Keywords: Intellectual Tendency, Reformists, Social Democracy, Political Compass Model
  • Seyed Ahmad Fateminejad Pages 94-123

    After the World War II, regionalism and regional integration raised from Europe and extended to other regions in the next decades. Alongside the extension, several theories such as functionalism, neo-functionalism, interdependence, and neo-liberal institutionalism have tried to explain the phenomenon. South Asia was among the regions experienced the wave. So, countries located in the region launched to establish regional institutions. The article aims to study the role of the institution on facilitating regional cooperation at first and integration at second step. Main question is how have regional institutions contributed to regionalism in South Asia. Answering the question, it is necessary to distinct between South Asian great states, i.e. India and Pakistan, and weak states, i.e. Afghanistan, Bangladesh, Bhutan, Maldives, Nepal and Sri Lanka. So, the hypothesis here is that the role of SAARC, SAPTA, and SAFTA in South Asian regionalism is inefficient in the great states view, and efficient in regard of the weak states. Examining the hypothesis, I’ve used theory of neo-liberal institutionalism and functional explanatory method. Findings show that the weak members have been more satisfied than the great members in the present situation.

    Keywords: Institutionalism, South Asia, Regionalism, SAARC, SAPTA, SAFTA
  • Majid Bozorgmehri, Tohid Sahrayi Pages 124-155

    In 2011 and 2012, the League of Arab States took limited steps in relation to what has been known the “Arab Spring”. While the situation in several Arab countries has been alarming and human rights were gravely violated for decades prior to the revolutions, the Arab League never took firm, serious steps in these situations. In fact, the position of the League on human rights violations leading up to and during the “Arab Spring” continued to be driven not by a coherent and systematic human rights policy but by political considerations. While the Arab League discussed the situations in Libya and Syria through the regular and extraordinary sessions of many of its bodies, the situations in Yemen and Bahrain did not attract similar attention, despite the seriousness of the violations being committed. As our major question, we try to study the roots leading to the paradoxical position of League face to evolutions of Arab Spring. Based on Arabic texts and docs of League, the paper is a documented research.

    Keywords: Arab League, Arab Spring, Human rights
  • Masoud Ghaffari, Mahdi Aminian Pages 156-185

    European modern state has entered in the operational phase about four centuries ago, but its roots back to more than two millenniums ago. One of the best samples of this roots is Plato’s political theory about Utopia. He composed his philosophy as a basis of his political theory and designed a society based on his innovative philosophic views. After the appearance of liberal and secular thoughts in modern centuries, enormous critics were suggested on Plato ideas, like it is impossible for modern state to come into existence unless people deny his views. Writers of this essay, describe their assumptions about characteristics of modern state and then enter in the aforementioned dispute, then suggest the similarities and dissimilarities between that characteristics and Plato ideas.

    Keywords: Plato, modern state, Moral